THUISWERKEN, ZORGPLICHT VOOR WERKGEVERS

Thuiswerken wordt geadviseerd door de overheid. Maar wie is er verantwoordelijk voor de thuiswerkplek?

Belastingvrij thuiswerken

Als werkgever wil je natuurlijk dat werknemers de juiste middelen ter beschikking hebben. Om een werkplek thuis belastingvrij in te richten, gelden er wel een aantal voorwaarden.
 

Voorwaarden thuiswerkplek voor werknemers

Een werkplek moet voldoen aan ARBO voorwaarden*. Dit is niet alleen verplicht op grond van de Arbowet, ook komen de eerste nieuwsberichten naar buiten over fysiotherapeuten die een verhoogd aantal aanvragen krijgen. Het is dus belangrijk om een fitte en positieve medewerker te behouden, ook wanneer deze structureel thuis werkt.

Hiernaast moet een product wat u wilt faciliteren ook voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium. Pas dan kan je dit belastingvrij ter beschikking stellen of vergoeden. Om fiscaal van de voordelen gebruik te maken moet er gelet worden op het volgende:
 

  1. De werkgever betaalt.
  2. De kosten mogen niet aan de werknemer worden doorberekend.
  3. De middelen moeten in alle redelijkheid volgens de werkgever noodzakelijk zijn voor een juiste uitvoer van het werk.
  4. Als de middelen niet meer nodig zijn of het dienstverband eindigt, dan moet de werknemer de middelen teruggeven of de restwaarde hiervan aan de werkgever betalen.

Werkkostenregeling

Monitoren, bureaus, ergonomische stoelen, laptops maar ook internet thuis vallen binnen de gerichte vrijstelling van de WKR (werkkostenregeling). Let wel op dat u kunt aantonen dat ze noodzakelijk zijn voor de werkzaamheden van de onderneming. De producten of diensten mogen dan onbelast vergoed of ter beschikking gesteld worden, zonder dat dit ten koste gaat van de vrije ruimte van de WKR.
 

* ARBO voorwaarden

Wanneer het gaat over een bureau of bureaustoel, mag deze pas als Arbo goedgekeurd aangemerkt worden wanneer deze voldoet aan vastgestelde eisen. Officieel mag een stoel of bureau welke niet voldoet aan de Arbo normeringen niet verstrekt worden in de vrije ruimte omdat deze niet valt onder de arbeidsomstandighedenwet. 

Het is daarom belangrijk dat u een goede ergonomische stoel aanschaft. Zeker als u meer dan 4 uren per dag zit. Wij helpen u graag bij het maken van een keuze zodat u fysieke klachten voorkomt.

Voor meer informatie over kantoormeubilair kunt u contact opnemen met onze partner, De Kantoorspecialist.

1 thought on “THUISWERKEN, ZORGPLICHT VOOR WERKGEVERS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *